جريدة الزمان

فن

تامر عاشور يعلق على صورته مع طفلة السرطان: ”عمري ماتريقت على حد”

بسمة عبد الحكيم -

رد الفنان تامر عاشور على الانتقادات التى طالته واسيئ فهمها بعد نشر في بوست سابق صورة له مع طفلة مصابة بالسرطان وهو يعطيها برتقالة وكان قد علق عليها: "خديها أنت أنا صايم يافاطرة.. بحبك".


وكتب" عاشور"، على صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك:" صباح الخير - انا طول حياتي ومشواري عمري ما اتريقت على حد سليم علشان اتريق على مريض حاش لله- واللي اخد كلامي تريقة على مريض نفوسهم ضعيفة وهم اللي مرضى بيفرقوا بين المريض والشخص الطبيعي.


وتابع: "لو نزلت صورتي مع أي طفل " اللي هو غير مُكلف بالصيام " وقولتله بأي طريقة،"متشربش مياه قدامي يا فاطر " أو "خد دي يا فاطر انا صايم "،حد هيتكلم ؟ مستحيل علشان طفل طبيعي،لكن المريض لاااااا منهزرش معاه زي الطبيعي علشان هو مريض ونفضل نقوله مريض مريض مريض ونحسسه بمرضه من تعامولاتنا ".


واستكمل عاشور:"المرض الحقيقي هو التفرقه بين اطفالنا اللي بصحه جيده ربنا يديهم كل الصحه واطفالنا اللي ربنا اختارهم للمرض،المرض الحقيقي هو ان فكره " المعايره " جاتلك قبل ١٠٠ فكره تانيه ممكن تجيلك من جمال البنت وضحكها وبهجه الصوره وللأسف شوفت كمان حاجه غريبه جدا، ناس كتير قوي محسوبين على "هامش هامش هامش المجال الفني " عمرهم ما شافو مني حاجه وحشه غير اني مباديهمش مواعيد لاقيتلهم تعليقات كأنهم ما صدقوا لاقولي غلطه وانصحهم "العمر بيجري حاولو تعملو حاجه لنفسكم أولى".


وأنهى تعليقه كاتبا:"البنت اللي في الصوره فضلت ف حضني طول تصوير الإعلان وبحبها جدا جدا ومتفقين انا وهي على حاجات كتير قوي قوي هنعملها".