الدكتور سويلم يتابع أعمال حماية وتطوير نهر النيل وفرعيه وإزالة التعديات على جسور النهر دينا فؤاد: نور الشريف غير مجرى حياتي.. وأحلم بتقديم دور خرساء حسن الرداد عن مسلسل محارب: مشاهده صعبة ومشاعره ثقيلة وعمل نفخر به وسام أبو علي: نهائي أفريقيا أكبر مباراة في حياتي الترجي ينتصر على صن داونز ويتأهل لنهائي دوري أبطال أفريقيا أمين سر حركة فتح: مصر تسعى لتوفير كل أسباب الصمود والقوة لشعبنا في غزة التعليم تصدر بيانا بشأن تصحيح امتحانات الثانوية العامة المقالية الأرصاد محذرة من طقس الأيام المقبلة.. نشاط رياح ورمال تؤدي لتدهور الرؤية توافد جمهور الأهلي لحضور مباراة مازيمبي بايدن يرحب بالمشاركة في مناظرة أمام ترامب بالانتخابات الرئاسية الأمريكية بلينكن: اتفقنا مع الصين على استدامة الاتصال الدبلوماسي لإدارة العلاقات الثنائية بصورة مسئولة محافظ بني سويف يتابع انتظام العمل بسوق السيارات شرق النيل من خلال التقرير الميداني لمنظومة العمل
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرإلهام شرشر

فن

عصام شكري: النقابة مش شغلتها تجيب شغل للفنانين


كشف الفنان عصام شكري، عن رأيه في ظاهرة دخول البلوجرز مجال التمثيل، بجانب الحديث عن دور نقابة المهن التمثيلية في إيجاد عملًا للفنانين.

وقال عصام شكري، في لقائه مع الإعلامية إنجي هشام، في برنامج "المنسي"، المذاع عبر شاشة قناة "هي": أنا مؤمن أن النقابة مش شغلتها تجيب شغل للفنانين، هي معمولة للحفاظ على حقوق الفنانين، بجانب حاجات كتير بيعملها الدكتور أشرف زكي زي العلاج ودار المسنين، وهو حد مجتهد جدًا في الموضوع ده، وكان عامل اجتماع مع أصحاب مكاتب الكاستينج وكان مستاء أنهم بيجيبوا ناس من خريجي معهد السينما أو طلاب، وقال الناس دي لازم تشتغل حتى قانونًا.

وتابع في ناس شالت الموضوع على كتافها علشان هما كويسين والنقاد أشادوا بيهم، أنا كنت من أكثر الناس حظًا أني اشتغلت مع فنانين كبار في الزمن ده، وكانوا بيعلمونا بشكل غير مباشر، واللي موجود دلوقتي لازم يحصل هذا الدمج لأني مش هعمل طول عمري الولد الصغير الرومانسي والشقي، أنا بكبر في السن وهيجيلي أدوار تانية تتناسب مع شكلي وسني.

وعن علاقته بزملائه في الوسط الفني: علاقاتي بالناس كويسة جدًا، وإحنا ممكن نقعد 10 سنين منشوفش بعض، ويكفيني لما نتقابل نتقابل بشكل طيب، لأن المهن متعبة ومرهقة جدًا، وأنا مبحبش تبقى العلاقات شغل وبس، العلاقات الإنسانية عندي في الدرجة الأولى، وأنا على تواصل بفنانيين كتير دلوقتي.

أما عن رأيه في دخول البلوجرز مجال التمثيل، فقال عصام شكري: أنا مش ضد الموهبة، لو موهوب أهلًا وسهلًا بيه، لو مش موهوب مش هينفع، والناس بقى عندها وعي مين اللي بتشوفه وهل موهوب ولا لأ، واللي بيضاقني أن المخرجين بيستعينوا بالبلوجر وهو مش موهو ويفرضه علينا ويصدق نفسه أنه محصلش، وإحنا في عرض أي حد موهوب.

وأضاف: العناصر اللي مش موهوبة بتعمل إزعاج ولغط على الممثلين اللي موجودين، وأنت كده أذيت ناس تانية، خلي الصورة تبقى واضحة وأنا بشوف شباب على التيك توك موهوبين وبقولهم ده، وأنا مش متعصب أوي ومش لازم اللي يشتغل يبقى خريج معهد السينما.

وبرنامج المنسي، من تقديم الإعلامية إنجي هشام على شاشة قنا هي، ويُعرض يوميًا في تمام الساعة العاشرة مساءا، طوال شهر رمضان، ويحل عدد من نجوم الفن ضيوفًا على برنامج المنسي، للحديث عن بدياتهم وتفاصيل مشوارهم وتفاصيل التحديات التي واجهتهم على مدار مشوارهم الفني.


https://youtu.be/Pw6tKc5qW60?si=5jwpTafvAhrB5Nl-