القومي للأجور: قرار الحد الأدنى سيطبق على 95% من المنشآت في مصر تشيلي تستضيف أولمبياد 2027 الخاص بمشاركة 170 دولة من بينهم مصر روسيا تعلن طرد دبلوماسيين اثنين من لاتفيا أمريكا وكندا وبريطانيا تفرض عقوبات جديدة على إيران بإدارة كيان تعليمى وهمى بقصد النصب والإحتيال على المواطنين) الدوري الإنجليزي يكشف خريطة الموسم القادم بالكامل ويفجر مفاجآت بالجملة الصين تستدعي سفير ألمانيا بعد اعتقالات بتهمة التجسس لصالح بكين المجلس الأعلى للثقافة ينظم ندوة بمناسبة اليوم العالمي للكتاب وحق المؤلف محافظ مطروح يطمئن على صحة وكيل وزارة الأوقاف عقب تعرضه لحادث سير د.عادل عبد العظيم يتفقد محطة بحوث الإسماعيلية لمتابعة العمل وبرنامج الخضر ورفع كفاءة الأصول المقاولون العرب لإدارة المرافق تحصل على الجائزة الأولى في التشغيل والصيانة والتحول الرقمي بمنتدى مصر لإدارة الأصول بمناسبة الاحتفال بعيد تحرير سيناء.. الإفراج بالعفو عن عدد من النزلاء المحكوم عليهم
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرإلهام شرشر

توك شو

وائل عبدالوارث عن طرد مريض إيدز من مستشفى كفر الزيات: المخدرات السبب

الإعلامي وائل عبدالوارث، مقدم برنامج "كارت أحمر"
الإعلامي وائل عبدالوارث، مقدم برنامج "كارت أحمر"

علق الإعلامي وائل عبدالوارث، مقدم برنامج "كارت أحمر"، المذاع عبر فضائية "الحدث اليوم"، على طرد مريض إيدز من مستشفى كفر الزيات العام بمحافظة الغربية، قائلا: "إن المخدرات هي السبب وراء إصابة هذا الشاب بمرض الإيدز، وهي اللي وصلته للمرض ده، المخدرات بتدمر معظم الشباب اللي ممكن يقتلوا أي حد في سبيل الحصول على المخدرات"، مطالبا الحكومة بسرعة التصدي لتداول المخدرات بين الشباب.

وعقب "عبدالوارث": "لازم عشان نبني البلد يبقى عندنا شباب زي الورد من غير مخدرات، لازم نساعد الرئيس اللي بيشتغل بسرعة الصاروخ عشان البلد تنهض وتتقدم".

ووجه الإعلامي وائل عبدالوارث، خلال برنامجه "كارت أحمر"، رسالة للشباب مدمني المخدرات، قائلا: "عايز الناس تخاف تتعامل معاك عشان أنت مريض إيدز.. عايز أبوك وأمك يموتوا بحسرتهم بسببك لأن كل أب وكل أم عايزين يشوفوا ولادهم أحسن ناس.. الشباب دول هما مستقبل البلد وهما اللي هيغيروا المستقبل للأحسن.. الشباب بتشتغل 12 ساعة عشان تعرف تاكل وتعيش وتوفر احتياجات نفسها ومش فاضيين لأنهم بيحاربوا عشان ياكلوا عيش ويبقوا حاجة عشان يشرفوا أهاليهم ونفسهم وشباب تانية كل هدفهم المخدرات.. بجد حرام اللي بيحصل لشبابنا".

ودشن الإعلامي وائل عبدالوارث، حملة "لا للمخدرات"؛ من أجل حماية شباب مصر، مطالبا بمعاقبة مهربي المخدرات وكلا من يروجها بأشد العقاب حتى يكونوا عبرة لمن لا يعتبر، مشيرا إلى أن المخططات الصهيونية كل هدفهم شباب مصر الواعي، معقبا: "عايز تهد بلد هد شبابها.. مصر دي ولادة وهتتعمر لأننا عمالين نحارب الإرهاب ومروجي المخدرات.. إحنا معاك يا ريس من أجل الحفاظ على شباب مصر"، مطالبا الرئيس السيسي بتبني حملة "لا للمخدرات" لحماية شباب مصر لأن المخدرات تقضي على من يتناولها نهائيا وتدمر العقول.